Dækningsafgiften endnu engang

Det er jo meget venligt af SF’s Ole Bergmann i sit seneste indlæg i Frederiksborg Amts Avis at gøre mig til talerør for Dansk Byggeri.

Det er jeg og/eller Den Konservative Byrådsgruppe nu ikke.

Omvendt vil vi godt prøve på, så godt som muligt, at agere som vores lokale erhvervs- og forretningslivs talerør, og her har vi, når jeg læser Ole Bergmanns indlæg, øjensynlig ikke noget der minder om konkurrence fra SF’s side.

Vi konservative er et ”tæring efter nærings” parti, hvor SF tilsyneladende er et ”tæring før nærings” parti, og det går med sikkerhed ikke i længden.

Et pulveriserende, dynamisk og effektivt erhvervsliv, der er værdiskabende, og som derigennem udgør et væsentligt grundlag for opretholdelsen af og for en fortsat udvikling af vores velfærdssamfund, skal vi politikere, således som vi ser det, sikre de bedst mulige rammevilkår.

Her er den konservative byrådsgruppe med eller uden anvendelse af den megafon, som Bergmann taler om, mere end villig til at påtage sig rollen som vores lokale erhvervs- og forretningslivs talerør i Fredensborg Byråd.

Sammenstemmende peger erhvervs- og forretningslivet på vigtigheden af, at dækningsafgiften afskaffes. Og det lytter vi til.

Ved en afskaffelse af dækningsafgiften i sammenhæng med en hurtig og effektiv kommunal sagsbehandling som øger tilgængeligheden, medvirker vi til opretholdelse af et bæredygtigt erhvervs- og forretningsliv, som skaber arbejdspladser lokalt og derved skattekroner i kommunens kasse. Det er væsentligt for, at vi fortsat kan tilbyde borgerne i kommunen de rigtige tilbud indenfor alle de områder, som kommunen nu engang skal varetage.

Den Konservative Byrådsgruppe vil under de kommende budgetforhandlinger prøve at skabe lydhørhed for at vi med virkning fra den 1. januar 2018 helt og fuldt får taget afsked med dækningsafgiften. Her håber vi, at også SF, som tidligere vil være med til at påtage sig et ansvar og være villig til at se også på dækningsafgiften.

Christian de Jonquières

Gruppeformand, Den Konservative Byrådsgruppe