Blødere vand, og et bedre miljø.

Af Mikkel Dodt Fregerslev, Byrådskandidat for Det Konservative Folkeparti i Fredensborg kommune

Nu er det altså ved at være tid til at vi få blødere vand i kommunen. Fordelene er oplagte – mindre kalk betyder færre kemikalier til rengøring, afkalkning, bedre tøjvask, længere holdbarhed på hårde hvidevarer, armaturer osv.

Flere steder i Danmark har de taget velkendte teknologier i brug, eksempelvis HOFOR der i det storkøbenhavnske område blødgører vandet for næsten 1.000.000 forbrugere. HOFOR testede pellets teknologien i 2017 i Brøndby kommune og har siden besluttet at udvide ordningen på 3 nye og syv eksisterende vandværker. Pellet teknologien er kort forklaret at vores hårde vand sendes gennem en tank med sand der tilsættes natriumhydroxid (NaOH) – sandet og kalken falder til bunden og det rene vand ledes ud til forbrugerne. Der findes også andre metoder, men denne anvendes allerede i Storkøbenhavn, og har været brugt i bl.a. Holland i årtier.

Bliver vandet dyrere? – Ja det gør det, for Fredensborg Forsyning har pligt til at opkræve alle udgifter hos forbrugerne. De må hverken give underskud eller overskud. For forbrugerne bør det dog blive en god forretning. HOFOR har fremlagt et estimat der siger at hver husstand på 4 personer bør opnå en besparelse (efter prisstigning) på kr. 500,-/årligt på besparelser på mindre indkøb af vaskemiddel, hårde hvidevarer, afkalkningsmidler osv. Også kommunen vil kunne spare penge – jeg kender ikke lokale tal, men i København oplyser ældrecenteret Æblehaven f.eks. at de vil spare 3 ugers arbejde og 25.000,- årligt bare til afkalkning.

Er der sundhedsaspekter forbundet med at fjerne kalk i vandet? Ikke ifølge embedslægen der har godkendt projektet i Hovedstaden.

I Fredensborg kommune har de lokale politikere med jævne mellemrum også udvist interesse for området, men mig bekendt er det blevet ved nysgerrigheden – skulle vi ikke se at komme et skridt videre til glæde for både klimaet, miljøet og ikke mindst alle vi forbrugere?