Den gode ældrebolig

af Mikkel Dodt Fregerslev (K) byrådskandidat Torpenvej 27J, Humlebæk

“Prognoser viser, at vi om cirka ni år kan forvente 180.000 flere danskere over 80 år, og et behov for yderligere 35.000 plejehjemspladser med det nuværende visitationsniveau,” skriver Mikkel Dodt Fregerslev i dette indlæg.

Alt tyder på det. Fremtiden stiller større krav til flere plejecentre og seniorboliger/bofællesskaber, og de er på vej. Prognoser viser, at vi om cirka ni år kan forvente 180.000 flere danskere over 80 år, og et behov for yderligere 35.000 plejehjemspladser med det nuværende visitationsniveau. Det nye pleje- og rehabiliteringscenter Skovgården er netop åbnet i Humlebæk, og i planerne for det cirka 0,5 milliarder dyre byggeri, der er lagt op til i “Fremtidens Nivå Bymidte”, indgår også et plejecenter. Måske man kunne se på finansieringen kan komme fra andre kilder end kommunekassen? – Såfremt det ender med at blive finasieret på anden vis, hvilket der pt. forhandles om, frigives beløbet der oprindeligt var afsat hertil til andre formål.

Meget tyder på, at pensionsselskaber, hvis investeringsbehov bare vokser og vokser, har fået kig på plejecentre og seniorboliger. I september 2020 bekendtgjorde PFA Pension og OK-Fonden (der blandt andet driver plejehjem), at de i de kommende år vil investere omkring 2,5 milliarder kroner i at etablere friplejehjem, seniorboliger og seniorbofællesskaber i 10 danske kommuner.

Fredensborg Kommune har allerede en mangeårig erfaring med det offentligt/private samarbejde på Else Mariehjemmet i Humlebæk, der i den smukke bygning på Kystvej drives som et non-profit fondsejet plejehjem. Min opfordring er, at kommunen undersøger mulighederne for at få kvalitetsplejehjem og ældre boliger til kommunen i et offentligt/privat samarbejde, og hvis pensionskasserne ønsker at investere heri, kan vi måske med fordel finansiere det herigennem?