Erhverv er andet end asfaltfabrikker

Af Morten. Poulsen, byrådskandidat for de Konservative, Vibevej 11, nivå
sn.dk

Fredensborg kommune fører en bevidst erhvervsfjendtlig politik.  Og den virker!

Det er ikke et postulat, det er et faktum.  Fredensborg ligger konsekvent i midten eller bunden af Dansk Industris statistik over erhvervsvenlige kommuner.

Den officielle politik fra flertallet i byrådet, er at Fredensborg kommune skal være en bosættelses kommune. Dvs. man pendler til arbejde i andre kommuner.

Det er decideret tåbeligt, idet erhverv er meget andet end tung industri, som f.eks. asfaltfabrikker, som ofte bliver brugt som argument for hvorfor vi ikke skal have erhverv i Fredensborg kommune.  Der findes en langt række andre erhverv; rådgivende virksomheder som advokater, revisorer, arkitekter osv. Blot for at nævne nogle få.

Tænk hvis vi have fokus på at tiltrække den slags virksomheder, så ville vi få fordele på en lang række områder

• Vi vil tiltrække flere ressourcestærke personer til kommunen og i øvrigt få arbejdspladser til borgere i kommunen.
  • Kommunen vil få mere ind i skat.
  • Vi kan få mindre virksomheder ind i vores bymidter og skabe liv og grundlag for en nødvendig detailhandel.
  • Der er også plads til de lidt større virksomheder. Hvorfor skulle der ikke ligge et forsikringsselskab i Fredensborg ?
  • Der er sågar grøn vinkel på det også, i stedet for at brænde benzin af på motorvejen så kunne man arbejde lokalt.
  • Og hvis vi får skabt grøde i de mindre virksomheder i Fredensborg, så er der også muligheder for vore unge mennesker. Det kunne sågar danne grundlag for en erhvervsskole.

Vi er en attraktiv kommune, med gode togforbindelser, så det burde være til at tiltrække virksomheder, hvis man vel og mærke vil gøre en indsats som kommune. Jeg oplever selv en stærk erhvervsinteresse fra den omegnskommune hvor mit eget lille rådgivningsfirma har hjemme.

Tænk hvis Fredensborg kommune havde den samme holdning og ikke aktivt arbejdede for at vi skal pendle til arbejdet i andre kommuner.

Man kunne så også kigge på at forbedre vilkårene for vores allerede nuværende virksomheder.

Dækningsafgiften (særskat på erhvervsejendomme) er afskaffet for længst i en række kommuner omkring os, men ikke hos. Man har kunnet blive enige i byrådet om at afskaffe den gradvist fra 2024 frem til 2030.  Konservative har kæmpet for en afskaffelse her og nu og det burde have været en oplagt hjælp til vores lokale virksomheder i en svær corona tid.

Apropos Corona, så kunne man også have kigget på om man ikke kunne have fremskyndet lokale forbedringsprojekter og hjulpet lokale virksomheder.

Det er rigtig meget man kan gøre, men det starter med den rigtige holdning til erhvervslivet.